Öljy on maan veri

Roberto Afanador Cobaria

Sisältö

  1. Ulla Lehtinen: Alkuperäiskansat ja öljy -tapahtuma Suomessa 1999
  2. Olli Tammilehto: Sivistynyt maailma vai maan veren imijä?
  3. Taustatietoa öljystä
  4. Venäjän öljyntuotanto Hantit / Nenetsit
  5. Florian Stammler: Mistä öljymme tulee
  6. Jeremei Aipin: Venäjän öljyteollisuus ja alkuperäiskansojen oikeuksien kehitys
  7. Agrafena Sopotshina: "Elämme siitä, mitä maa päällään kantaa"
  8. Juri Aivaseda: Kogalym-Lor - Järvi jossa kuoli mies
  9. Bruce Forbes: Kaasuteollisuuden kehittäminen Jamalin Nenetsiassa
  10. Lidija Okotetto: Enää en ymmärrä tundraa joka minua on rakastanut
  11. Grigorij Anaguritshi: Sivilisaatioiden törmäys maan äärillä
  12. Charity Nenebari Ebeh: Ogonien kokemukset
  13. Magda Lanuza: Keski-Amerikan öljyntuotanto
  14. Ecuador ja öljy
  15. Arturo Yumbay Iligama: Sota köyhiä vastaan
  16. Kolumbia, u'wat ja öljy
  17. Roberto Afanador Cobaria: Öljy on maan veri
  18. Työryhmä 1: Öljy-yhtiöiden strategiat ja alkuperäiskansojen vastaus niihin
  19. Työryhmä 2: Öljyn- ja kaasuntuotannon uhkaamien alkuperäiskansojen verkostoituminen
  20. Työryhmä 3: Pohjoinen ulottuvuus
  21. Alkuperäiskansat ja öljy -seminaarin osanottajien julkilausuma
  22. Linkkejä
 

Puhe seminaarissa 7.2

Ongelmistamme keskeiset koskevat maitamme ja alueitamme. Missä olemmekin, olemme kiinni Äiti Maassa. Meillä on oltava oikeus asua siinä. Öljy on maan veri, ja sitä ei voi ottaa pois. Me emme voi tehdä sitä. Ihmiselläkin on veri, joka pitää elämänvoiman yllä.

Elämä on maa. Se ylläpitää elämää. Elämä on vesi ja aurinko. Filosofiamme mukaan elämämme on neljäsataayhdeksänkymmentätuhatta vuotta vanha.

Kansallamme on tiettyjä sääntöjä, jotka Taivas on antanut meille. Hän on antanut käskyjä, jotka meidän tulee täyttää.

Maa jolla elämme, ei ole meidän. Se on annettu meidän elämäämme varten, ja meidät on laitettu puolustamaan sitä. Se ei ole meidän koska taivaasta on sanottu: minä sen tein, minä sen loin.

Sieltä on sanottu, että jos emme toteuta tätä lakia, niin saamme uuden lain ja se on maanjäristys. Maanjäristyksen lain taivas antaa meidän huomata, voimmeko elää tämän lain kanssa. Ja siksi me pelkäämme maan ja nyt öljyn hyväksikäyttöä.

On kaksi tärkeintä rukousta ja lupausta.

Kun synnyin, isäni antoi ensimmäisen lupauksen Isä Taivaalle. Hän rukoili, että en saastuisi, ja että tämä pieni elämä eläisi tästä maasta. Sivistys elämääni tulee isältä.

Kaikki ruoat joita syömme, tulevat Taivaasta. Kaikesta, mitä maa kasvattaa, kasveista, lihasta, ja myös siitä, mitä myös vesi kasvattaa, on huolehdittava. Tämä on meidän uskomuksemme.

On tiettyjä seremonioita, joita meidän tulee toistaa. Rukoilemme aurinkoa ja kuuta, jotta ne eivät nukahtaisi; rukoilemme kevään vettä, jottei se nukahtaisi. Ne pitävät yllä meidän elämäämme. Opetuksemme kehottaa tekemään maalle hyvää. Meidän tulee paastota ja muistaa, että historiaa ei voi muuttaa.

Se, mitä me tällä hetkellä vaadimme, on turvapaikka. Tähän asti maamme alkuperäiskansat ovat joutuneet neuvottelemaan hallituksen kanssa, ja siitä on seurannut, että hallitus on merkinnyt asiakirjoihin maa-alueemme. Osa on merkitty meille, mutta osa on jätetty ulkopuolelle.

Osalla meidän alueestamme jo asuukin maamme valtaa pitävää kansaa, mutta me haluamme, että osa säilyy meillä ja että se säilyy kokonaan öljynporauksen ulkopuolella. Meilläkin on kokemuksia siitä, että öljyä porattaessa alueellamme on menetetty ihmishenkiä.

Öljynporaus on ollut tuhoisaa sekä meille että uudisasukkaille. Osalla alueistamme on tehty alustavia tutkimuksia, ja nyt siellä haluttaisiin aloittaa öljynporaus, mutta tähän ei ole oikeutta.

Se toisi mukanaan suuria koneita, joita me itse emme tarvitse. Se toisi lentokoneita ja kenttiä. Se toisi sotilaita. Se toisi vihollisen, mikä tuo yhteenottoja.

Rauha tarkoittaa meille sitä, että meidän ei tarvitse neuvotella hallituksen kanssa. Ei tarvita sissejä. Ei tarvita sotilaita, ei tarvita yhteenottoja.

Haastattelu 14.2.

Elämämme on vaikeaa ja ongelmia on paljon. Hallitus ei halua palauttaa maitamme, koska siellä on runsaasti luonnonrikkauksia, puuta, öljyä ja kalaa. Alueella on menossa suuri puunjalostushanke, ja hallitus haluaa myydä metsät mailtamme. Vedet ryöstökalastetaan, tulevaisuudesta ja kalakannan jatkuvuudesta ei välitetä.

Nyt öljy-yhtiöt haluavat tulla hyödyntämään öljyä meidän perinteisiltä alueiltamme. Meille Äiti Maa on elävä olento, emmekä ymmärrä tällaista toimintaa ja vastustamme sitä. Monet eläimet ovat jo alueeltamme kuolleet, ja nyt suojelemme korkealla vuorilla olevia metsiä, jotta eläimillä olisi suojapaikkoja. Osa maasta on jo muuttunut savanniksi, ruohikoksi liiallisen puunhakkuun vuoksi. Meillä oli oma suolakaivos, jonka hallitus myös vei. Nyt meidän pitäisi tehdä heille käsitöitä ja maksaa niillä omasta suolastamme. Kaivos oli meille tärkeä, saimme siitä varoja, jolla tulla toimeen.

Öljyä ei voi syödä. Sitä tarvitsevat ne, joilla on koneita ja autoja - emme me.

Meille öljy on ongelma. Se tuo mukanaan paljon väkivaltaa. Öljy-yhtiöiden mukana tulevat sotilaat ja sissit. Kolumbia on hyvin väkivaltainen maa, sotilaita on joka paikassa. Alueelle, jonne menemme on ainakin viisi, kuusi tai seitsemän tarkastuspistettä, jossa tarkastetaan henkilöllisyys ja kysytään liikkumisen tarkoitusta ja kulkulupia. Siellä liikkuminen on erittäin vaikeata ja vaarallista.

Me elämme Kolumbiassa aika hajallaan, mutta jos me pystymme yhdistämään voimamme ja olemaan tiiviimmässä kansainvälisessä yhteistyössä, niin asiat menevät hyvin. Mutta se vaatii paljon työtä. On monia ihmisiä, jotka ovat jo luopuneet perinteisestä kulttuuristaan. Meitä yritetään ostaa, ja meille tarjotaan Kristusta, joka ei ole meidän kulttuuriamme. Joillekin ihmisille kulttuuri on myynnissä, sillä he haluavat autoja ja tavaroita. He myyvät kulttuurinsa. Alkuperäiskansojen kulttuuri ei ole tällaista ostamista ja myymistä.

Meille ovat tärkeitä seremoniat ja harmoninen elämä sopusoinnussa luonnon kanssa. Äiti Maata, vettä, koko maailmaa pitää kunnioittaa ja suojella. Pitää ajatella ja toimia kaikessa oikein ja hyvin kaiken elämän kannalta.

Minusta on hyvin surullista puhua maasta ja vedestä, koska niitä käytetään niin väärin. Minun tehtäväni on pelastaa kansani ja itse asiassa kaikki kansat, koska me tulemme maailman sydämestä, maapallon keskeltä. Jos sieltä viedään veri, pumpataan öljy pois, niin maankuori järkkyy ja seuraa suuria maanjäristyksiä, joten kaikki maailman ihmiset tulevat kärsimään. Eli meille kaikilleon tärkeää, että tasapaino säilyy.

Tähän taisteluun saan voimani luonnosta, mistäpä muualtakaan. Monissa maissa alkuperäiskansat elävät luonnonrikkauksien keskellä. Meillä pitäisi olla oikeus suojella alueitamme ja kansoina. Meitä pitäisi arvostaa ja kunnioittaa samoin kuin muitakin kansoja. Kansamme maille ei voi tulla noin vain ottamaan tai ostamaan luonnonvarojamme. Meillä on omat lakimme, jotka ovat paljon vanhempia, kuin niin sanotut kolumbialaisten lait. Lakejamme pitäisi ymmärtää ja kunnioittaa. Tällä hetkellä Kolumbian hallitus ei toimi niin.

Kolumbialainen Roberto Afanador Cobaria (u'wan kielellä Berito Kubaruwa) on yksi u'wien valituista johtajista. Hänen panoksensa kampanjassa Oxya vastaan on ollut tärkeä.